Tuesday, February 21, 2012

Kisah Rumput Kuning - Bahagian II

sambung kat entri baru sebab entri bawah dah panjang sangat. macam esei hari kebangsaan pulok.

lepas kahwin, aku rasa bahagian-bahagian ni bukan lagi tanggungjawab aku. sibuk nak menyindir orang, dengus-dengus kat orang nak buat apa? baik fikir nak masak apa balik rumah nanti. takkan hari-hari nak makan kat kedai. kalau macam tu, lebih baik Inche Suami kahwin dengan tukang masak kat kedai. demikian, DALAM DIAM AKU MENYINDIR MEREKA YANG MALAS MEMASAK.

aku dan sahabat-sahabat mula menumpukan perhatian pada life kami yang superb best nih. celebrate besday k.zty, celebrate besday yna, makan-makan dan makan-makan lagi. Inche Suami pun sangat suka berkawan dengan kami-kami. dia ikut jek semua program kami.

yang tak seronoknya, mereka masih terus-terusan menyerang mental dan fizikal kami especially ahli paling besar dalam group tu. menjerit, merengus dan mencebik tiap kali jumpa kami orang. aku pernah kena baaaaaanyak kaliiiii, beribu-ribu lemon okay! aku rasa yang paling dahsyat waktu satu pagi yang hening, sebaik aku keluar lif aras 5, ahli paling besar tu masuk lif. kami berselisih. aku buat dek jek laa. suddenly aku dengar bunyi kuat berdentum dari dalam lif yang dia dah masuk tuh. sumpah kuat! macam orang tendang sekuat hati. menggigil kejap jantung aku okay! lepas-lepas tu ada jugak aku dengan yna try tendang lift tu tapi tak dapat pun bunyi gempita macam dia buat. gagahnya dia?? cucu badang eh?? hikhikhik. hesy nanti bb jadik gagah pulok.

dan yang terbaru kejadian 17 februari 2012 (sebenarnya ni laa yang aku nak post. mukadimah jek sume tadi. haha!) sebaik aku keluar dari pintu ofis, dah nampak kereta Inche Suami menunggu. dan aku jugak nampak kereta suami ketua ahli paling besar tuh atau perempuan itu (bukan nama sebenar) di hadapan kereta Inche Suami. ok, fine laa kan. aku masuk kereta. duduk. tak tutup pintu lagi. gurau senda sakat-sakat dulu dengan Inche Suami. maklom laa, suami isteri gedik. kuikuikui. then bila aku nak tutup pintu, maka telah terlihat-lah akan kelibat perempuan itu keluar dari pintu opis. sebaik perempuan itu melihat aku kat dalam kereta Inche Suami, dia berpatah balik kea rah kawan dia. Then, perempuan itu hentak-hentak kaki manja sambil cakap…

“alaaa, tak nak lalu situ. takut!” jari dia tuding kat kereta aku.

aku nganga habes woo tengok dia! kerut dahi kejap.

kawan dia tanya kenapa. dia ulang lagi aksi yang sama serta dialog yang sama.

“tak nak lalu situ. takut. tak nak. tak nak, takuuuttt!” dengan hentak-hentak kaki sekali. tuding jari kat arah kereta aku lagi.

tanpa sedar, istighfar tersuara keluar. Inche Suami tanya kenapa. dan aku tunjuk kat perempuan itu yang masih lagi hentak-hentak kaki. Inche Suami tengok.

‘’kenapa tu?”

“entah. dia kata takut nak lalu kat sini. sebab saya ada”

“kenapa?” tanya Inche Suami lagi. kereta masih tak bergerak.

aku kerut kening, carik jawapan. then aku bukak penutup balang kerepek kentang. kunyah slow-slow.

“ermmm, tu nak tunjuk dia samseng laa tu. dia nak tunjuk walaupun saya dengan suami saya, dia tak takut. dia tetap boleh tunjuk yang dia tak suka saya” mulut penoh kerepek kentang.

Inche Suami pandang sekilas lagi kat perempuan itu. lagi Inche Suami pandang, lagi galak perempuan itu tunjuk-tunjuk ke arah kereta kami. kereta masih tak bergerak lagi. kami suami isteri macam tengah tengok babak erra fazira berlakon gila kat bus stop sebab kena halau dengan suami beliau dalam Hingga Hujung Nyawa. terpegun!

“kesian. suruh dia sembahyang dan berdoa banyak-banyak” Inche Suami masuk gear satu. lepas clutch & tekan pedal minyak.

eh? ape kaitan? soal aku dalam hati. suapan kerepek kentang makin laju. krunch. krunch.

*pagi ni (Isnin, 20 Feb), aku bersemangat pergi opis untuk cerita pada sahabat-sahabat tentang kejadian jumaat tuh. Aku ulang tayang aksi hentak kaki, tuding jari dan jugak dialog perempuan itu. sahabat-sahabat sambut dengan gelak tawa. Ooohhhh, patut Inche Suami kata ‘kesian’.

*rumput kuning bermaksud meLAYU.

No comments: