Thursday, July 28, 2011

Muslim Ahmad botak sudah!

bismillahirrahmanirrahim...

tak frust pun! takde! takde pun! HAHAHAHAHA.

buat kesekian kalinya, Malaysia gagal layak ke pusingan seterusnya untuk merebut tempat ke Piala Dunia.

Malaysia vs Singapura berkesudahan dengan agregat 6-4 (tewas di Singapura 5-3 & seri 1-1 di Malaysia).

kapten.
kita perlu ketua yang baik untuk berada di atas padang selama 90 minit. ketua yang boleh membimbing dan memimpin perjalanan skuad kesebelasan utama. ketua tak semestinya penjaring terbanyak. ketua tak semestinya yang paling berusia. tapi, boleh jadi yang paling senior (pengalaman & penampilan). atau boleh jadi yang paling berpengaruh dalam pasukan. faktor pengaruh ni penting untuk membuatkan ketua tersebut mampu memberi jalan penunjuk kepada barisan sepuluh yang lain.

tahap kecergasan.
kita bukan lembik. kita jugak bukan tak gagah. cuma kita sering lewat untuk menyaingi ketangkasan pihak lawan. kita buat mereka mula dulu dan kita ikut mereka. lalu, kita terlewat. (wah, beria kau cha!) kalau si gemuk Qiu Li tu boleh lari laju, kita yang makan nasik tiap-tiap hari ni pon boleh. (hah, salahkan nasik pulak!)

emosi.
belajar menenangkan diri. lantaklah mereka nak berlakon depan Ref ke, mereka nak hegeh-hegeh dalam padang ke, mereka (mereka ni merujuk pada pihak lawan) nak jatuh guling banyak kali pon, kita tenang. memang badan hangin jek tengok pihak lawan menggedik atas padang. tapi kita kawal hangin kita. senyum jek. dalam hati boleh menyumpah sikit-sikit. bila kita tunjuk hangin kita, dia jadikan itu suis untuk dipetik. cewah! sinar Ramadhan...


*ada kawan kata kekalahan ni ada hikmah. supaya tiada sorak-sorak di bulan Ramadhan nanti. indah bukan hikmah itu? ^_^

No comments: