Saturday, April 26, 2014

the A+ thing.

ini adalah tahun ketiga pengajian.

bermaksud, ini adalah tahun ketiga bergelumang dengan assignments
bermaksud, ini adalah tahun ketiga berjaga malam untuk assignments
bermaksud, ini adalah tahun ketiga memaksa diri baca buku-buku ilmiah untuk assignments
bermaksud, ini adalah tahun ketiga bekerjasama dengan ahli kumpulan membuat assignments
bermaksud, ini adalah tahun ketiga melihat kaedah kawan-kawan buat assigments
dan bermaksud, ini adalah tahun ketiga melihat PLAGIARISM.
letih!


saya tak bijak cerdik cemerlang gemilang terbilang. saya jugak tak rajin efisien komited tekun.
saya adalah seorang perempuan anak isteri ibu pekerja dan pelajar yang meletakkan assigments di satu sudut yang dinamakan 'saat-saat kecemasan'. maksudnya, once dapat assignment, saya gigih pegi library JPM (yang pastinya majoriti buku genre politik, pertahanan, ekonomi etc.) simpan buku-buku kat meja study dan seminggu sebelum sibmission baru start buat. hahahaha. TAPI, saya tak copy paste setiap segala butir dari internet. ulang tulis, saya tak copy paste setiap segala butir dari internet. letih!

oh, sebelum berlaku salah faham, nak beritahu kenapa letih. sebab, saya selalu menjadi cik-pengumpul-assigment. setiap kali ada assignment berkumpulan, masing-masing akan buat bahagian masing-masing dan kemudian seorang akan dipertanggungjawabkan untuk combine semua bahagian tersebut menjadi satu laporan. jangan tanyalah kenapa saya yang selalu dipertanggungjawabkan. jawapannya sangat klise.

ok, macam mana saya boleh tau mereka copy paste? sebab saya ada akses kepada internet, saya juga google menggunakan perkataan yang sama, potensi untuk saya membaca benda yang mereka baca adalah tinggi. dan kemudian, untuk melihat bacaan tersebut dalam laporan mereka yang ditiru bulat-bulat juga adalah sangat mudah dikenal pasti. kalau satu assignment takpe lagi. tapi, setiap assignment. kumpulan, individu, home-test. aduih! 

dan, apabila result peperiksaan keluar. mereka akan cakap 'pandailah echa' bila gred saya mengatasi gred mereka. tak, bukan sebab saya pandai. tapi, sebab lecturer ada akses kepada internet, lect juga google menggunakan perkataan yang sama, potensi untuk lect membaca benda yang mereka baca adalah tinggi. dan kemudian, untuk melihat bacaan tersebut dalam laporan mereka yang ditiru bulat-bulat juga adalah sangat mudah dikenal pasti. apatah lagi, lect dah bertahun-tahun mengajar subjek tersebut!!!

nota kaki: sedang buat assignment "the influences of Malaysia's socio-economic to adult participation in learning"

No comments: