Monday, May 2, 2011

Maharaja Lawak.

awak orang tengok Maharaja Lawak? em, aku tak tengok sebab rumah aku takde astro. tapi aku gunakan alternatif lain untuk tengok. aku tengok kat tiub awak. tu pun, aku tengok selected group / orang jek. aku cuma tengok Nabil, Sepah, Jozan & mana-mana orang / team yang dikatakan superb best pada satu-satu minggu tu. macam Man, Balas & Jambu. yang lain aku tak pernah tengok. ok, ini pandangan peribadi aku...


Nabil

satu masa dulu, aku memang kipas susah mati Nabil. aku tengok Raja Lawak musim dia menang tuh. aku siap download semua show dia & aku simpan buat koleksi sampai hari ni. waktu dia menang abpbh tahun bila entah tu, aku jerit kuat woo pastu aku punya happy berbulan tak habis. since tengok dia jugaklah aku cakap nogori. gila minat tahap gaban suria perkasa hitam punyelah! tapi, sejak dia kantoi gambar tak sopan, dia curang kat irma, minat aku pada dia jatuh merundum macam kepopulariti dia pada hari ni yang telah jatuh merundum jugak. tawar siot hati aku dengan culture shock beliau tahap tak hengat tuh. maka, aku tarik balik perasaan aku yang jauh di sudut hati tuh. kini, suka aku pada dia hanya pada dasarnya saja. hah,tibe-tibe aku meroyan bercerita benda tak penting ni kan??


menonton Nabil buat show tiap-tiap minggu buat aku tabik pada beliau. bagi aku beliau agak intelligent + kreatif. lawak dia bukan kosong-kosong sembang tepi jambatan bawak gitar. tak! lawak dia macam orang yang bukak ensiklopedia untuk buat rujukan. mula-mula dia buat tali pinggang berkalendar sebagai bahan, lepas tu miming piano kat atas meja, lepas tu mesin masa lepas tu detektif conan. bila aku tengok balik, aku terus terdetik.


“cita-cita budak ni nak jadik saintis ke ape?”


mungkin, kalau Nabil tak keluar dengan isu panas satu masa dulu, aku akan beli topup dan vote beliau. ini pengakuan jujur.


Sepah.

mata aku melihat Sepah sebagai sekumpulan lelaki kampung yang kau letak kat ceruk mane pun, dia takkan terhakis. macam tu jugak. dia orang takde rupa! tapi bila menang, dia langsung tak ubah rupa! itu yang aku suka. walaupon kekadang aku sakit hati bila bukak channel prima tuh asyik citer dia orang jek, aku tetap suka dengan Sepah ni. dia orang memang muka pelawak yang memang boleh melawak dan bukan kategori buat-buat lawak. penyakit semulajadi – lah kiranya. muka-muka kampung pun, kahwin dengan siti sarah okay! engko Nabil? ado? eh, ter-emosi pulak.


Sepah suka mengangkat bahan dan persekitaran dia orang sebagai punca lawak. contohnya makanan berangin – kipas, gemok – gajah, bela diri sendiri – peguam. mungkin kelebihan dia orang adalah pada jumlah kepala yang mengeluarkan idea, ditambah pulak dengan shuib yang boleh jadik apa-apa aje lepas tu vokal jepp yang sedap tak hengat. cuma mat jek kadang-kadang agak follower, tapi itu cuma kelemahan kecik. teruskan Sepah!


Jozan.

bagi aku, kewujudan Jozan agak mengelat sket laa sebab dia orang bukan datang dari team ini waktu berentap dalam Raja Lawak dulu. lagi pulak, dia orang dah beberapa tahun keluar dan dikenali ditambah lagi dengan keserasian mengacarakan 4 musim Raja Lawak, they even have their own program tv! tengok aje masa abpbh hari tu, zizan sudah menang trofi membuktikan peminat dia ramai. jadik, tak heranlah kalau dia orang feveret dalam ML neh. kan?


Jozan patut pegi 10 tapak lebih jauh dari yang lain-lain. idea + bahan + contents. aku mula nampak semua tu pada minggu ke 4. show dia orang level brilliant! minggu ke 3 pun okay tapi apakan daya, aku rasa level dia orang sama dengan Sepah waktu tu. atau mungkin Sepah dah berada pada tahap dia orang? ngehehe.

err, tak terlampau kot kalau aku kata aku paling suka tengok Encik Mamat Khalid berjuri.


p/s: teringin nak masuk ape-ape pertandingan yang boleh keluar muka kat tv. haha


No comments: