Wednesday, November 12, 2008

kisah aku, makcik & dot dot dot...

aku ada masalah besar dengan first impression lar. kira kronik jugak! hingga membuatkan sel darah merah aku berkurangan tanpa menambah sel darah putih. oh, tu tandanya aku bebas leukimia. Alhamdulillah... erm, berbalik pada masalah tadi. aku ni jenis yang tak boleh kenal baek dengan seseorang pada perkenalan pertama. sebab kesudahannya mesti aku akan rasa tak suka dia. dan, aku jugak tak boleh benci atau meluat dengan seseorang jugak pada perkenalan pertama. sebab kemudiannya, dengan orang tu lar yang aku selesa... aku namakan ia sebagai + perasaan makan tuan +

al-kisah... masa aku sebok-sebok menyusun borang-borang ke dalam sampul kurier, satu orang makcik telah masuk ke butik. aku senyum. makcik buat muka tak mengerti. masam mencuka. waaahhh!! berlagak pulak! aku sumpah si makcik tu dalam hati. si makcik duduk depan aku. aku capai pen & kertas untuk catat barang-barang yang bakal diminta oleh si makcik. dia mencapai buku dan menunjuk barang-barang yang dimahunya dengan speed 110km/j.

aku: jap makcik. saya ni menulis tangan.

si makcik: kat sekolah dulu kan ada belajar tulis singkat-singkat. (nada sinis)

aku: saya tak sekolah! (nada suara keras)

si makcik mengesan nada aku. dia menumpukan kembali pada buku di hadapannya. suasana sunyi.

setelah aku ambik barang-barang si makcik (sambil menyumpah seranah yang banyak) , aku kembali duduk di hadapan si makcik.

aku: check dulu barang-barang tu cik. kang salah pulak! (masih dengan nada keras, kasar dan menyampah dengan si makcik)

makcik: pempuan zaman sekarang mana boleh garang. nanti tak laku. (sambil belek barang-barang dalam bakul)

aku: ape kesah laku ke tak laku! bukan nak jual pun!

makcik: menjawab aje kau ni..

aku langsung diam. tapi, dalam hati masih bertonyeh-tonyeh ngumpat si makcik neh. Ya Allah, ampunkanlah hamba-Mu ini... aku terus melakukan kerja-kerja pengiraan dengan pantas. dengan harapan supaya si makcik cepat-cepat balik.

makcik: sebenarnya makcik nak datang semalam. tapi, on the way nak ke mari, mak cik accident...

aku: kat mana? dengan apa? (si hati tisu dah mula lupa permusuhan tadi)

makcik: dekat yong peng. makcik bawak motor dah slow dah. 40 jek. boleh dihentamnya makcik. tergolek jugak lar. dahtu, dah dilanggarnya makcik, hilang terus tak nampak bayang!

aku: langgar lari lar neh? (aku betul-betul teruja time neh)

makcik: hah, betul kata kau! langgar lari...

aku: kereta ke motor yang langgar makcik? (wah, dah tahap ambik berat dah neh)

makcik: anjing...

aku: hah??

makcik: ya! makcik lalu kat kebun sawit. tiba-tiba entah datang dari mana anjing tu, dilanggarnya motor makcik. tak sempat makcik nak brek. tahu-tahu makcik dah tergolek. berdesup terus dia lari...

aku berkira-kira untuk naek angin atau tak. tak sampai dua saat berkira-kira, aku gelak..

makcik: takde lar garang sangat engkau ni ye..

aku senyum...

4 comments:

Zumar Mariah said...

aku pown ade prob 1st impression larh..

cm mule2 kenal ko.
isk,
meluatnye aku dgn budak yg byk ckp nih!
lalala~

ekha-bella said...

sesi perkenalan yg ckup menarik.hehe..

Unknown said...

mesti anjing tu ada 1st impression mcam kamu terhadap makcik tu...



hahhaahahahhaahahahahahahahaahah

Cik-MeGa said...

renhalus: budak beg pink, rambut tocang due.. :p

ekha@bella: kredit utk si makcik..

fariziskan: sungguh aku tak kisah!